«تضمین مکتوب سید محمد خاتمی» برای رفع حصر!

«تضمین مکتوب سید محمد خاتمی» برای رفع حصر!

حجت الاسلام احمد حیدری در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «تضمین مکتوب سید محمد خاتمی» برای رفع حصر!، نوشت:

از رسول خدا نقل شده که فرمود: «الْعَفْوَ لَا یزِیدُ الْعَبْدَ إِلَّا عِزّاً فَاعْفُوا یعِزَّکمُ اللَّه = عفو و گذشت جز بر عزت و سرفرازی بنده نمی‌افزاید پس ببخشید تا خدا شما بلند گرداند»(الاصول السته عشر، ص ۶۶)

و در روایت دیگر فرمود: «أَ لَا أُخْبِرُکمْ به خیر خَلَائِقِ الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ الْعَفْوُ عَمَّنْ ظَلَمَکمْ = آیا می‌خواهید بهترین اخلاق دنیا و آخرت را به شما خبر دهم؛ بخشیدن کسی که بر شما ظلم کرده است»(الزهد، ص ۱۵)

از امام علی بن ابی طالب نقل شده: «ألعفو زکاه القدره = زکات قدرت بخشش است»(غرر الحکم، ص ۵۱).

آیات و روایات در تحسین عفو و بخشش فوق شمارش است و همین اندازه «برای آنان که قلب برای فهمیدن و گوش برای شنیدن دارند = لِمَنْ کانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَی السَّمْعَ وَ هُوَ شَهید»(ق/۳۷)، کافی است.

الآن نزدیک ۷ سال است سه نفر از فرزندان برومند امام و سربازان ارزشمند نظام محصورند و تداوم این حصر (که حداکثر برای مدتی محدود می‌توانست قانونی و موّجه باشد) برای نظام هزینه‌های گزاف داشته است. از همان ابتدا تا به حال کثیری از مردم با این حصر مخالف بوده و خواستار لغو آن بودند. بانیان حصر چون دلیل محکم قانونی و قانع کننده برای این حصر نداشته و ندارند، هر روز یک مرجع را مسوول صدور حکم حصر معرفی کرده و یک توجیه برای آن بر شمرده‌اند.

اخیراً که فشار افکار عمومی برای لغو حصر شدید شده، موافقان عقب نشینی کرده و با شرط «تضمین کتبی سید محمد خاتمی» بر ناامن نشدن فضا بعد از لغو حصر از جانب محصوران و طرفدارانشان، اعلام آمادگی برای رفع حصر کرده‌اند و شاید توجه ندارند که این تقاضا علاوه بر این که حقوقی نیست، بر اعتراف آنها به مقبولیت و نفوذ کلمه سید نجیب و ممنوع التصویر نزد مردم و حکومت دلالت دارد!

البته سید محمد خاتمی بارها در سخنان عمومی خود اطمینان داده که نه محصوران و نه طرفدارانشان، هرگز به دنبال ایجاد ناامنی نبوده و نیستند و چنانچه حصر خاتمه یابد، جز خیر و همگرایی و الفت عمومی نتیجه‌ای نخواهد داشت.

با وجود این چرا این شرط مطرح می‌شود؟

به نظر می‌رسد بانیان حصر در صورت لغو آن، از جانب طرفداران خود مورد سؤال واقع می‌شوند که چرا این اقدام بی فایده را این حدّ طولانی کردید؟ چرا نهایتاً پذیرفتید که محصوران خلافی مرتکب نشده‌اند و آنان را آزاد ساختید و فقط محبوبیت و نفوذشان را بالا بردید؟ پس به نظر خود و مشاورانشان باید توجیهی برای تداوم حصر و لغو آن داشته باشند از این رو با وجود همه تاکیدهایی که صورت پذیرفته و حقیقتی که همگان می‌دانند که لغو حصر فقط همگرایی را بیشتر خواهد کرد، این شرط را مطرح می‌کنند تا با عدم موافقت سید محمد خاتمی به دادن تضمین کتبی، توجیه جدیدی برای حصر بتراشند و با موافقت خاتمی، تضمین او را اقرار ضمنی به ایجاد ناامنی از طرف محصوران قلمداد کرده و حصر را موجه سازند!

حال آن که اگر به جای گوش دادن به این مشاوران، به سخنان پیامبر و امام علی و دیگر بزرگان دین گوش دهند و حصر را بردارند -هر چند به معنای قبول اشتباه تفسیر شود- خواهند دید که با این اقدام قطعاً عزّتی خواهند یافت و لذّتی که الان از آن محرومند.

بنا بر این فرض کنیم حصر تامینی برای مدت کوتاه جایز بوده، قطعاً در این مدت طولانی و بدون حکم محکمه تداومش صحیح نبوده و اقدام به لغو آن قطعاً بر عزت اقدام کنندگان می‌افزاید و امنیت ملی را بالاتر می‌برد پس:

فاستبقوا الخیرات؛

و سارعوا الی مغفره من ربکم.

درباره نویسنده

4156مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

تمام حقوق این سایت برای © 2017 پايگاه خبري - تحليلي هيوانیوز. محفوظ است.
قدرت گرفته از وردپرس فارسی